PELACURAN TREND REMAJA KAMPUS

Pelacuran…semakin menjadi-jadi dewasa ini.Perbuatan menjual maruah dan harga diri ini seolah-olah satu trend yang terselindung di balik wajah akademik mahasiswi.Saya tidak katakan semua mahasiswi seperti itu.Tapi ianya memang berlaku malah lebih parah di universiti-universiti negara ini.Cume bezanya..tiada statistic khusus dilaporkan.

Pihak university sememangnya liat dalam mengeluarkan kes-kes seumpama ini.Ketahuilah dosa besar bagi mereka yang sanggup menjual diri dengan erti kata lain sanggup menggadai prinsip dan nilai islam dengan kemewahan dunia yang sementara ini.
Lihat saja,bagaimana kemewahan dicari untuk sementara…sehingga sanggup menggadai segalanya.Inilah bencana yang menimpa masyarakat bahkan ianya menimpa golongan terpelajar yang bakal menjadi pewaris generasi kepimpinana masa hadapan.

Ia berlaku kerana sikap rakus dan hawanafsu buas yang bermaharaja lela di setiap lubuk hati manusia.Pabila dia tidak dapat menguasai hawanafsu maka dia akan bertuhankan nafsu.Tidak hairanlah mereka yang terjebak dengan maksiat dosa besar ini tanpa segan silu akan terus menerus dengan kesesatan.

Kefahaman tentang islam yang cetek juga antara penyebab gejala ini berlaku.Hanya sekadar tahu solat dan ibadah yang basic tanpa ingin menmbah ilmu-ilmu fardu ain antara penyebab berlakunya gejala ini.Kefahaman akan tuntutan Islam sangat penting.Ingatlah kefahaman lah yang bakal mencorak seseorang.Sejauh mana dia dapat menempuh segala cabaran,sejauh itulah juga kefahamannya.

Marilah sama-sama kita beringat untuk melawan dan berjihad habis habisan melawan nafsu ini.Dan gejala pelacuran sewajibnya diambil indakan tegas kepada yang terlibat.Bagi pemimpin pula,anda seharusnya memainkan peranan yang sewajarnya dalam mengahapuskan maksiat ini.

0 thoughts on “PELACURAN TREND REMAJA KAMPUS”

  1. Assalamualaikum saudara..
    Memang betul apa yang saudara nyatakan. Kes yang kurang digembar-gemburkan. Pelik, saya ada juga terbaca tentang gerakan2 Islam yang cuba untuk mencegah gejala2 seprti ini. Tapi….masalah ini nampak seperti susah untuk dibendung.Kenapa?? Even dekat kampus-kampus, bukan ke ada gerakan usrah?

  2. wsalam itminaan90.betul aper yang diperkatakan.tetapi, kadang2 kita kekurangan ahli.kalau cukup ahli sekalipun,kebenaran dari pihak berwajib sukar diperolehi.

    Memang wujud mereka yang prihatin.tetapi mereka tidak mendpt dokongan kuat dari pihak pentadbiran.Biasanya di universiti persatuan mahasiswa islam akan memainkan peranan ini.Tapi kekangan dari pihak berkuasa menyebabkan sedikit sebyk menjejaskan aktiviti murni ini.

    Solutionya,mungkin dengan kemengan kepada pihak yang ingin menegakkakn islam dikampus,pasti dapat melaksanaknnya.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *